Internet-ul este definit ca o colecţie largă de reţele sau ca o “reţea de reţele” . Amândouă definiţiile sunt exacte dar insuficiente pentru a defini cu exactitate reţeaua Internet.
Elaborarea unei definiţii complexe pentru reţeaua Internet se dovedeşte a fi o muncă laborioasă deoarece persoane diferite o percep sub aspecte diferite fapt ce a avut ca rezultat apariţia în literatura de specialitate a unui număr mare de definiţii şi accepţiuni ale Internet-ului. În lucrarea de faţă, definiţiile Internet-ului, existente în enciclopedia liberă Wikipedia corespunde în cea mai mare măsură scopului prezentului material. Aceaste definiţii sunt:
Internet-ul poate fi privit ca cea mai mare reţea de informaţii din lume. El furnizează o multitudine de servicii atât către utilizatori simpli cât şi către corporaţii sau chiar agenţii guvernamentale, incluzând text, imagini video, audio, muzică, fax, e-mail, apeluri telefonice(VOIP).
Conform Internet World Usage Statistics and News, la 31 martie 2009, există 1.596.270.108, de utilizatori pe internet, ceea ce reprezintă o rată de penetrare de 23.8 % bazat pe populaţia lumii estimată în 2009.
În literatura de specialitate au apărut termeni înrudiţi cu cel de Internet, care sunt definiţi în cele ce urmează:
Intranet este o reţea particulară cu aceleaşi principii de funcţionare ca şi Internet-ul, dar cu acces restrâns - de exemplu intranetul sau intraneturile unei firme particulare.
Intranet semnificând o reţea de calculatoare (LAN sau WAN) care permite angajaţilor unei companii să partajeze şi să schimbe informaţii, mesaje e-mail şi chiar documente confidenţiale ale companiei. Similar modului în care Internet-ul conectează utilizatori din întreaga lume, un intranet conectează angajaţii unei companii, indiferent de locul unde se află aceştia.